Frederike in Costa Rica!

¿Como se dice en Español ...?

Het is alweer donderdag, dus mijn week is voorbij. Er is niet veel spannends gebeurd, maar ik maak graag van de gelegenheid gebruik om een beetje te schrijven over mijn taallessen.

Toen ik hier aankwam, maakte ik een vliegende start met het herinneren van al mijn Spaans, omdat ik mijn eerste weekend meteen allerlei Costaricanen ontmoette (op de familiefeestjes) en dus acuut al mijn kunnen en kennen moest ophoesten. Binnen een paar dagen was ik al weer aardig on track, maar pas toen de taallessen starten kwam alles echt terug. Voor mijn gevoel was de eerste week voornamelijk herhalen en voortdurend ´ooohhhhja!´ denken.

Eerlijk gezegd was ik zelf verbaasd over hoeveel ik eigenlijk wist en hoeveel ik eigenlijk geleerd heb zowel in Spanje als in Peru. In Spanje blijk ik een stevige beginnersbasis in woordenschat en vooral grammatica te hebben opgedaan, en in Peru heb ik vooral heel veel ´doe-het-zelf-spaans´ geleerd, oftewel: hoekrijg je je boodschap overgebracht zonder moeilijke zinnen?

Ik was best wel trots toen ik in mijn eerste weekend hier een familielid aan Maria hoorde vragen of ik Spaans sprak, en Maria antwoordde: ja, maar je moet langzaam praten. Ze antwoordde gewoon ´ja´! Niet ´nauwelijks´, of ´een beetje´. :)
Op de talenschool zat ik deze week in een klas met Isabelle, die er vorige week ook al was, en Stefanie, uit New York. Anderhalve dag heeft er ook een Zwitserse jongen in onze klas gezeten, maar die heeft zich terug laten plaatsen in een andere klas omdat hij ons niveau niet aankon. Nou, dat had ik hem bij binnenkomst al kunnen vertellen. Het bleek meteen dat hij helemaal niets van Spaans wist, hij had het alleen een beetje in de praktijk geleerd, en hij verzon zelf de woorden die hij gebruikte, ervan uitgaand dat wanneer je Frans op zijn Spaans uitspreekt, je Spaans krijgt.

In de klas zijn we voornamelijk bezig onze woordenschat weer op te halen en uit te breiden (kledingstukken, meubels, lichaamsdelen, soorten weer, werkwoorden, je kent het wel) en relatief simpele grammatica te behandelen (tegenwoordige tijd van regelmatige werkwoorden en van de belangrijke onregelmatige werkwoorden, klein beetje verleden tijd, en allerlei woordsoorten en hun vormen).

Ik blijk nog heel erg veel Europees Spaanse woorden en uitspraken in mijn woordenschat te hebben, die ik dus allemaal in Spanje opgedaan moet hebben. Er zijn gróte verschillen tussen Europees Spaans en Amerikaans Spaans, voornamelijk in het gebruik van woorden en van vervoegingen (in Latijns Amerika bestaat de ´jullie-vorm´ van persoonlijk voornaamwoorden en werkwoorden niet, alleen de u-meervoudsvorm). Ook het stopwoordje-voor-het-einde-van-de-zin ¿no? bestaat hier niet, hier zeggen ze ¿verdad?.

Hier wordt er bovendien een jij-vorm gebruikt die in Spanje niet meer bestaat: vos. Gabriela, mijn lerares, legde vandaag uit dat dat een 16e eeuwse vorm is, die door de Spanjaarden in die tijd meegebracht is naar Amerika en hier is blijven bestaan, maar in Spanje uitgestorven is. Cool hè!

Zo kabbelen de lessen voort, terwijl het regenseizoen zich buiten doet gelden. Deze week was het behoorlijk koud hier in San José, maar dat vond ik niet zo erg want ik moest nog bijkomen van de allesverzengende hitte van de Pacifische kust.
Morgen vertrek ik om 10 uur samen met Inga, een Duits meisje, met de bus naar Puerto Viejo. Dit weekend wordt het dus de hitte van de Caribische kust, en ik ben benieuwd. Helaas regent het daar ook...

Groetjes, Frederike

PS: helaas zit het park Arenal (met de vulkaan) vol... Nu moet ik iets anders kiezen, maar omdat ik niet goed weet of ik tegen de hitte van de kuststreken kan, kies ik waarschijnlijk iets waar je ook één week heen kan, want dan kan ik na een week nog wisselen mocht het niet gaan.

Reacties

Reacties

Martha e Peppe

Lieve Free,
'E....come si dice in Italiano???', kijk dat lijkt er nou weer erg op. Maar laten Peppe en ik nou niet denken dat we daarmee meteen het Spaans machtig zijn. Het klinkt wel weer aardig interessant, verschilletjes Europees, Amerikaans. Heb je weer zo'n uitbundig weekend als de vorige keer, met aapjes en oh ja, de wedstrijd! Het verslag daarvan was 'molto divertente'. Wat jammer dat het vulkaan-park niet doorgaat. Hopelijk vind je toch iets anders dat voldoet. Hier hebben we ook soms tropische regenbuien...
Groetjes en liefs van ons :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!