Frederike in Costa Rica!

Ticos, Spaans, regen en voetbal

Hoi mensen

ten eerste: het spijt me bijna dat ik nu niet in nederland ben om de voetbal gekte mee te maken! Dit is historisch, we staan in de finale! Tegen Spanje! We gaan volgens mij grandioos verliezen, maar daar gaat het niet om.

Mijn weekend verliep goed. Ik ben zaterdagmiddag met Maria meegeweest naar Cartago, ongeveer 45 minuten met de bus. San José, Cartago, Alajuela en andere grote steden liggen in de Central Valley, een grote vallei midden in het centrale gebergte. Vanuit de bus zie je dat de vallei zich ver uitstrekt en dat er overal buitenwijken op de hellingen liggen. Alleen het stadscentrum is dicht op elkaar gebouwd, de rest van de stad ligt midden tussen het groen met veel parken, lage huizen en brede straten.

Zaterdagavond ging ik mee naar het feest van een neef van Lucrecia, die gaat trouwen. Het feest was in een bergdorpje boven Cartago, in iets wat leek op de opslagruimte van een werkplaats. De Ticos (zoals de Costa Ricanen zichzelf noemen) zijn erg op hun familie gesteld, en hebben vaak ook grote families. Op het feest werd harde latinomuziek gedraaid, heel veel cola gedronken, gepraat, gedanst, en gebarbecued in de deuropening waardoor de ruimte af en toe blauw stond. Het was erg gezellig, maar communicatie ging natuurlijk vrij moeilijk.

Op zondag ging ik mee naar nog een feest: de 50e verjaardag van een zus van Lucrecia, in hun ouderlijk huis in hetzelfde dorpje. Daar was nog meer familie, en het feest duurde de hele dag. Er werd een standaard Costaricaans menu geserveerd: rijst met bonen, taco´s, vlees en salade. Ook was er een gigantische witroze taart aangesleept. Natuurlijk werd ik na een tijdje door een van de ooms de dansvloer opgesleept onder luid gejoel van de hele familie. Ach... dat vinden ze allemaal prachtig. ;)

Op maandag ging ik samen met Maria met de bus naar de talenschool, de Costa Rican Language Academy. Zij bracht meom te laten zien waar de school is en hoe ik er kom. Ik moet een bus nemen die praktisch voor de deur stopt, maar in buitenwijken kennen ze geen bushaltes dus je moet je hand opstekenen ermee wapperen om de bus te stoppen. Je betaalt bij de ingang contant aan dechauffeur en als jeuit wilt stappen moet je aan een touw trekken dat van voren naar achteren door de de bushangt. Demeeste bussen rijden overigens permanent met hun deuren open.

De talenschool is mooi, ruim en vrijluxe(luxer dan Enforex in Valencia). Er is eenportier (dat is vrij normaal hier overigens, alle banken en dergelijke hebben er eenen in de woonwijken heb je hier en daar nachtwachten), een grote receptie, een keuken, vele lokalen, een koffiehoek waar je de hele dag gratis koffie, water en ´s ochtendslimonade kunt halen, een computerruimte, een restaurantje waar jelunch kunt halen en een binnentuin met ligstoelen. Ik werd ingedeeld in een klasje met Simone, ook Nederlands, en een Duits en een Frans meisje. Zij hebben allemaal een aantal jaar Spaans op school gehad en ik ben trots dat ik daar tegenop kan! Ik heb 5 uur per dag les, van 8 tot 12 en van 1 tot 3.

Maandag werd ik ook weer opgehaald door Maria. Met de bus gingen we terug, alleen: file! Als je denkt dat je in Nederland een file hebt gezien, kom naar Costa Rica! Elke dag tussen 3 en 7 (of later misschien zelfs?) staat de hele stad vast!

Dinsdag had ik weerles om9 uur, maar vanaf half 1keek ik op school met andere Nederlanders de wedstrijd tegen Uruguay. Yeah.
Na school ging ik op zoek naar meer banken met pinautomaten, want mijn pinpas was nog nergens geaccepteerd en ik had op de site van de ING gelezen dat dat komt doordat er een nieuw systeem van chips is dat nog niet overal in Costa Rica ingevoerd is. Balen. Ik ben overal geweest, naar de meeste Costaricaanse banken, naar Scotiabank, naar een luxe Chinese bank en nog veel meer, maar nergens lukte het. Thuis legde ik het probleem aan mijn gastfamilie uit. Ik had de hoop al min of meer opgegeven, maar ze hebben me ´s avonds nog met de auto naar een grote supermarkt gebracht met 3 pinautomaten, maar nergens kon ik pinnen. Helaas. Het volgende plan is dat mama me geld stuurt.

Vanochtend had ik weer les en in de pauzes overlegde ik met een paar anderen wat we in het weekend gaan doen. Het plan is om naar het nationaal park Manuel Antonio te gaan, ongeveer het beroemdste Costaricaanse nationale park, aan de pacifische kust. We hebben maar 4 dagen per week les, dus vrijdag kunnen we al weg.
In de middagpauze kon ik een halfuurtje zien van de wedstrijd Duitsland-Spanje, maar daarin gebeurde er niets. Onze hele school zit trouwens vol metDuitsers, die met zijn allen de wedstrijd elders gingen kijken. Ik en anderen waren best blij dat Duitsland verloren had, dat scheelt weer een hoop gedoe ;).

Hier in Costa Rica is het nu regenseizoen, en dat betekent dat het elke dag aan het eindvan de middag gaat regenen. En met regenen bedoel ik REGENEN, dus plenzen, gieten, pijpenstelen, cats and dogs, en meer. En onweren, zo dat je de flitsen op kleine afstand ziet en er dan een knal als een kanonschot klinkt. ´s Morgens is het meestal droog en redelijk zonnig. ´s Nachts kan het ook nog regenen.
Vandaag heeft het heel veel geregend. De Ticos lopen allemaal met paraplus; regenjassen zijn voor buitenlanders legde Gabriela, mijn lerares, uit. Er is trouwens een verschil in het soort paraplus voor mannen (met een krom handvat, paraguas genaamd) en paraplus voor vrouwen (sombrillo, met recht handvat).

Meer Ticogewoontes ga ik wel een keer in een apart item zetten. Dat zijn er zoveel!

Nu is het 10 voor 8 en ga ik nog een beetje lezen en dan naar bed; bedtijd is hier normaal ongeveer 9 uur. Scholen beginnen hier om 7 uur ´s morgens! Mijne gelukkig niet :)

Liefs, Frederike

PS: Ik heb een krant gekocht vandaag, met heel groot ¡Súper naranja! (superoranje!)op de voorpaginaen een grote foto van Heitinga en Snijder. Ik moet het nog lezen, maar vanochtend liet Luis me een andere Costaricaanse krant zien met twee pagina´s over Nederland. Heel veel foto´s van oranjefans, van het museumplein, citaten van Nederlandse voetballers en Nederlandse fans (in het Spaans uiteraard). Supergrappig!!

Langs de weg waar mijn busrijdt hangt trouwens een groot billboard met een gigantische foto van Christiano Ronaldo ende tekst: ´Ronaldovertelt u de score!´ En daaronder de twee halvefinales met de (inmiddels ingevulde) scores. Ze zijn hardstikke gek hier.

Reacties

Reacties

jitske

Heee,
Nog van plan om te komen next weekend? Kirsten is er dan ook.
Voor nu nog geen plannen, maar Bocas staat nog wel op de planning dus weet niet wanneer ik dat ga doen. Wil jij ook naar Bocas del Toro in Panama? Eventueel kunnen we dat ook doen..maar goed dat moet je maar even bekijken!! Puerto Viejo is zeker leuk voor weekendje strand en relaxen en je kan hier leuk uitgaan als je daar zin in hebt..ik niet zo hier, hahahaha..ben veelste moe :p Uiteten is vrij goedkoop, boodschappen doen dan weer relatief duur! Dus gaan we gewoon gezellig uiteten..
Mail me anders even; jitsketje@hotmail.com Is handiger.
xxx

Martha

Spannend he! Nog even en dan weten we het. Je Mama komt hier om samen te kijken. Waar kijk jij nou? Veel plezierrrrrrrr!

mama

Je had helemaal gelijk, we hebben grandioos verloren, maar Spanje heeft grandioos gewonnen en dat moet jou toch ook een groot genoegen doen. Hoe was je weekend verder in het national park? Ben heel benieuwd weer wat te horen.
Liefs, mama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!